Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-05-09@06:47:25 GMT

رمزگشایی از پدیده گزارشگری شطرنج آنلاین

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۷۴۵۰

رمزگشایی از پدیده گزارشگری شطرنج آنلاین

پدیده گزارشگری مسابقات شطرنج آنلاین که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده، خودش یک شطرنج باز است.

به گزارش "ورزش سه"، در روزهایی که شیوع ویروس کرونا همه مسابقات ورزشی را در سراسر جهان تعطیل کرده، رقابت های شطرنج بین بزرگان جهان به صورت آنلاین در جریان است. سارا خادم الشریعه که مدتی به دلیل اختلاف با رییس قبلی فدراسیون از مسابقات دور شده بود، این روزها به مسابقات برگشته و در  تورنمنت آنلاین سریع یادواره اشتاینیتز قهرمان اسبق جهان که با همکاری فدراسیون جهانی شطرنج و سایت chess24 برگزار می شود، شرکت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روز گذشته برای بانوی اول شطرنج ایران با سه پیروزی، دوشکست و یک تساوی به پایان رسید تا او در رده هشتم جدول 10 نفره این تورنمنت قرار گیرد.


اما خادم الشریعه بعد از مسابقات روز دوم ویدیوی از یکی از رقابت های خود منتشر کرده که یک فرد به زبان اسپانیایی و با روش عجیب و منحصر به فردی مشغول گزارش این مسابقه است. این فرد که گویا خودش یکی از شطرنج بازان اسپانیایی است، یک مسابقه شطرنج را حتی پرهیجان تر از رقابت های فوتبال، والیبال و مبارزه های رزمی گزارش می کند.


به همین بهانه با سارا خادم الشریعه تماس گرفتیم تا از ماجرای این گزارش عجیب باخبر شویم. او در این باره به "ورزش سه" گفت: این روزها مسابقات آنلاین در دنیای شطرنج زیاد شده و خیلی از مردم هم این مسابقات را به صورت زنده می بینند. این موضوع باعث شده برخی از بازیکنان شطرنج هم هوس کردند گزارشگر شوند. این فرد هم یکی از بازیکنان اسپانیایی به نام په په است. او یک بار قبلا با این سبک گزارش کرده بود که مورد استقبال قرار گرفت و این بار هم با این هیجان مسابقه مرا گزارش کرد. واقعا جالب بود.

 


وی افزود: په په خیلی هم بازیکن مطرح نیست؛ اگرچه استاد بزرگ محسوب می شود. او در این مدت مفسر شده و در بخش اسپانیایی سایت chess24 گزارش می کند. مسابقات فعلا ادامه دارد و به نظر می رسد بازهم شطرنج بازانی هستند که بخواهند گزارش مسابقات را انجام دهند. این هم یک چالش جدید در این روزها به شمار می رود.


خادم الشریعه در پاسخ به این سوال که خودش هم قصد دارد گزارشگری را تجربه کند، گفت: اتفاقا در فکرش هستم. شاید من هم این چالش را تجربه کردم. خیلی از شطرنج بازان این روزها به فکر تفسیر و گزارش مسابقات می افتند و من هم بد نیست این تجربه را داشته باشم.


وی درباره وضعیت خود در جدول تورنمنت آنلاینی که در آن شرکت کرده، عنوان کرد: مسابقات آنلاین با توجه به اینکه در ریتینگ بازیکنان تاثیری ندارد، بیشتر جنبه سرگرمی دارد. با این حال چون در این مدت مسابقات آنلاین تماشاگران زیادی دارد، هر چقدر خوب بازی کنی، بیشتر تشویق می شوی. دیروز هم بازی های خوب و جالبی داشتم.


بانوی اول شطرنج ایران در پایان افزود: مسابقات آنلاین برای سه نفر اول جایزه دارد. البته ما همیشه در زمان های استراحت خود آنلاین بازی می کنیم، اما در این مقطع چون بقیه هم بازی های ما را می بینند، هیجان و جذابیت بیشتری دارد.

شطرنج سارا خادم الشریعه

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: شطرنج سارا خادم الشریعه مسابقات آنلاین خادم الشریعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۷۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه

     عصر ایران؛ مهدی مالمیر- چند روز پیش که به قصد رفع ملال در جهان بی در و پیکر اینترنت چرخ و واچرخ می زدم، با ماجرای جالبی مواجه شدم.  پدیده ای با نام« بِلایند دِیت» یا قرار ملاقات کور! 

   ماجرای بلایند دیت ها از این قرار است که دو زن و مرد در شُرُف ازدواج به لطف شخص ثالثی - که عموما از آشنایان دو طرف ماجرا است- قراری به قصد آشنایی ترتیب می دهند در حالی که پیش از این هیچ گونه ملاقاتی با یکدیگر نداشته اند و نسبت به علایق همدیگر از جمله عادات غذایی، تفریحات دل پسند و سلیقه موسیقایی و هنری و نظایر اینها کاملا بی خبرند و مراد از کوری در اینجا خمین بی خبری و بی اطلاعی است و حاوی جسارتی به دارندگان این ویژگی به صورت جسمانی نیست.

 در ورژن ایرانی این قرار ملاقات پرده ای میان دو طرف کشیده بودند و شرکت کنندگان حتی قادر به دیدن چهره یکدیگر نبودند و در آخر پس از رد و بدل کردن انتظارات و توقعات و سلیقه ها از هر دو طرف می خواستند بگویند آیا مایل به ارتباط با یکدیگر هستند یا نه وپس از شنیدن پاسخ  پرده کنار می رفت و دو طرف قادر به دیدن همدیگر می‌شدند و اتفاقات نمکینی که در اطراف این ماجرا می افتاد و...

این که تا چه اندازه این ملاقات ها جنبه تفریح و سرگرمی جوانانه دارد و تا چه میزان می تواند به روند ازدواج کمک رساند، موضوع این نوشته نیست . آنچه در این قرارها به چشم می آمد، توقعات مالی کهکشانی و تجملاتی بود که طرفین انتظار برآورده کردن آنها را از یکدیگر داشتند.

 توقعاتی که اگر نیک بنگریم، دیگر در دایره تجمل خواهی و تجمل گرایی نمی گنجد و بیشتر به مفهوم مصرف‌گرایی خودنمایانه یا مصرف‌گرایی به قصد تمایز ( Conspicuous consumption نزدیک است. 

برخی از جوانان حاضر در قرار ملاقات به شدت بر روی برند لباس طرف مقابل تاکید می گذاشتند و اینکه لباس وکفشِ شریک آینده ام حتما باید از نوع مارک های معتبر باشد. نوع ماشین طرف مقابل حتما باید از بهترین مدل ها باشد و عطری که در ملاقات ها  و قرارها استفاده می کند باید از بهترین برندها و مارک ها باشد و مسائلی از این دست!

تجمل اما چیست؟ آیا ما همگی به درجاتی تجمل خواه نیستیم؟

 ضروری است ابتدا تکلیف مان را با تعریف تجمل روشن سازیم و بعد این مدعا را ورز بدهیم که چرا توقعات جوانان ما در بلایند دیت ها از نوع تجمل گرایی معمول نیست.

 بهترین تعریف از تجمل گرایی را فیلسوف لهستانی به دست داده است. «لشک کولاکوفسکی» تجمل را  چیزی می داند که مردم در طلب آن هستند، بی آنکه کوچکترین نیازی بدان داشته باشند. در واقع تجمل چیزی است که می شود بدون آن هم به خوبی از عهده گذران زندگی برآمد.

با این تعریف همگی ما انسان ها به درجاتی تجمل خواه هستیم. مثلا کیست که تا به حال وسوسه نشده باشد  از یک صفحه موسیقی بهترین اش را داشته باشد یا هر از چند سال در یک رستوران شیک و گران قیمت ناهاری صرف نکند و یا کتابی با جلد نفیس نخرد؟! اینها همه دل خواسته هایی است که بی آن هم می شود زندگی کرد و در ردیف تجملاتی قرار می گیرد که با تعریف کولاکوفسکی با آن آشنا شدیم و انصاف که همه ما با این تعریف بیش و کم اهل تجمل هستیم!
مصرف گرایی به قصد تمایر اقتصادی چیست؟

مصرف گرایی را می شود شاخه ای از تجمل خواهی دانست که به قصد به رخ کشیدن توان اقتصادی، طبقه اقتصادی و در نهایت فاصله گذاری میان خود و انسان های دیگر صورت می پذیرد.

 به عبارت خودمانی تر: مصرف گرایی که به نیت فرو کردن قدرت اقتصادی اش در چشم و چار همسایه و همکار و دوست و رهگذر چهار راه، دست به خرید تجملاتی می زد که نه تنها می شود بی آنها زندگی کرد، بلکه تجملات برای او ابزاری می شوند برای نمایش دارایی ها و برخورداری هایش!

نکته نگرانی آور اما در بلایند دیت های جوانان ما این بود که بیشتر ازدواج و ارتباط را همان کالای مصرفی می دانستند که باید تمایز اقتصادی زوجین و قدرت مالی شان را با زبان قال و حال به دیگران اعلام دارد!
 
در مصرف گرایی به قصد نمایش اقتصادی چند نکته چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی قابل بررسی و شاید سزاوار اندیشیدن باشد:

 نخست اینکه در این نوع به رخ کشیدن لباس های گران قیمت و برند لباس و کفش به قصد نشان  دادن دست به جیب بودن، ظرایف زیادی از کف می روند: شخصی که فلان لباس را از بهمان فروشگاه صاحب نام تهیه می بیند دیگر خیلی در بند مطالعه در رنگ ها  وچگونگی هماهنگی میان آنها و جنس لباس ها نیست! همان برند لباس اش کافی است تا از شر همه این ظرایف و اندیشیدن به همه اینها خلاص شود. دقیقا همان چیزی که کولاکوفسکی از  آن با عنوان از دست رفتن مفهوم « برازندگی» یاد می کند.

 برازندگی به معنای حذف همه اضافات غیر ضروری و آراستگی در عین دوری از خودنمایی است. برازندگی یی که در دیگران احساس هماهنگی میان صورت و معنا را تداعی کند. همانند نویسنده ای که باز به تعبیر فیلسوف لهستانی نوشته اش را از هرگونه لغت بازی و حشو و سوادفروشی خالی کرده است و در ذهن مخاطب نوشته اش همچون متنی یکپارچه و آراسته تداعی می شود.

با این همه این میل سوزان به تجمل خواهی بیمار گونه؛ می تواند برآمده از نوعی زمینه اجتماعی هم باشد: در دوران کهن حاکمان میل به پول و هدف های مادی را در جامعه گسترش می دادند تا فضیلت را در جامعه کمرنگ سازند و جامعه را با آسودگی بیشتری در کنترل بگیرند فضیلتی که سنگ بنای همه جوامع انسانی سالم به شمار می رود. جامعه با فضیلت، جامعه ای است که هر شهروندی را در نقش خود مهربانانه پذیرفته باشد، برای هر شهروندی چه آن کارگر بسیار محترم شهرداری و چه آن جراح زحمتکش کارکردی بشناسد و خوبی یا بدی آنها را در صداقت در انجام وظیفه و رذالت را در کم فروشی در اجرای صادقانه نقش شان بداند. وقتی ملاک همه پول و مصرف به قصد نمایش قدرت اقتصادی شد، همه متر و معیارها ذیل قدرت اقتصادی گرد می آیند و ملاک خوبی یا بدی و شهروند قابلِ احترام بودن و شهروند نازل، مخدوش و در نهایت از میان برمی خیزد! 

در اخر اینکه: «بلایند دیت» های رایج شده در کشور ما و توقعات مطرح شده در اینگونه ملاقات ها اگر چه خوشبختانه پدیده ای فراگیر نیست اما نمایشگر تب و تابی است که در لایه زیرین جامعه ما در جریان است. تب و تاب دگردیسه شدن تجمل خواهی کم ضرر یا بی ضررِ آشنا با طبیعت زندگی به سوی مصرف گرایی به قصد نمایش برخورداری ها، بی اعتنا به ضربات بی اغراق هولناکی که این پدیده به روح و روان انسان  و در مرحله نهایی به میزان همبستگی اجتماعی وارد می آورد.
 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی قرار می‌گیرد
  • متفاوت ترین ساختنی لگو که این روزها حسابی طرفدار پیدا کرده است(عکس)
  • کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟
  • این روزها در دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟
  • شطرنج پلیس امارات| موحد شگفتی‌ساز شد/ طباطبایی نوجوان جویای نام هندی را مغلوب کرد
  • شطرنج پلیس امارات| موحد شگفتی ساز شد/ طباطبایی نوجوان جویای نام هندی را مغلوب کرد
  • اسطوره گزارشگری WWE از بهبود وضعیت سلامتی خود خبر داد
  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه
  • دومین پیروزی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بین المللی امارات